Stanica lanovky v Steinbergu

Referenčné objekty
Architektúra
Stropy

Organická architektúra v Leogang – neobyčajná stavba zapadajúca do prírody.

Stanica lanovky v steinbergu
Stanica lanovky v steinbergu

Lákavo a dynamicky – tak víta hostí stanica novej lanovky Steinberg v populárnom stredisku zimných športov Leogang v Salzbursku. Expresívny objekt spĺňa viacero funkcií a súčasne návštevníkom zaručuje dobrú orientáciu. Pre architektov W2 Manufaktur bolo dôležité to, aby objekt zapadol do scenérie okolitej horskej krajiny a pozornosť návštevníkov zameriaval na okolitú prírodu. Preto si zvolili klasické materiály, ako je omietka, betón, oceľ a sklo. Zaoblené stropy vo vnútri a vonku budovy boli zhotovené s použitím suchých konštrukčných systémov. Plášť drevenej nosnej konštrukcie musel byť zhotovený z dosiek mimoriadne odolných voči vlhkosti. Okrem toho museli byť pružné, aby sa prispôsobili zaobleným tvarom, a zároveň sa museli jednoducho montovať. Všetky tieto požiadavky spĺňa špeciálna sadrokartónová doska s vláknami Nida Hydro, ktorá sa vynikajúco hodila na tento účel. 

Stanica lanovky v steinbergu

Nová brána lyžiarskeho strediska Skicircus

Stanica lanovky v steinbergu

Skicircus od zimnej sezóny 2015/16 svojim hosťom ponúka viac než 270 km zjazdoviek a 70 super moderných lanoviek a vlekov. Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang a Fieberbrunn je preto najväčším lyžiarskym strediskom v Rakúsku. Donedávna hostí z obce Leogang do centra zimných športov prepravovala iba jedna lanovka, ktorá už dosahovala svoje limity. Vďaka dohode uzatvorenej medzi prevádzkovateľom lanovky Leogang, investora projektu, majiteľmi pozemkov (viac než 80 vlastníkmi) a zaujatými samosprávami, všetky prípravné práce na stavbu druhej kabínovej lanovky boli zrealizované v priebehu siedmych rokov. Základný kameň lanovky Steinberg bol slávnostne vmurovaný v marci 2014, a nový objekt bol otvorený v priebehu necelých deviatich mesiacov. V súčasnosti sa do strediska môže bezpečne a rýchlo prepraviť cca 2 500 osôb za hodinu, ktoré pritom prejdú vzdialenosť až 3 800 metrov.

Stanica lanovky v steinbergu
Stanica lanovky v steinbergu

Pre architektov bolo dôležité ukázanie nádhernej horskej panorámy a použitie jednoduchých a veľmi kvalitných materiálov.

Stanica lanovky v steinbergu
Stanica lanovky v steinbergu

Najdôležitejšou „vizitkou“ lanovky Steinberg je dolná stanica. V stanici nie sú iba pokladne, vstup do kabín, nevyhnutné technické miestnosti a kancelárie – nachádza sa tu tiež lyžiarska škola, požičovňa lyžiarskeho náčinia, a tiež obchod so športovými potrebami a bistro. Všetky tieto rôzne funkcie museli byť navzájom prepojené, zohľadňujúc aj potreby hendikepovaných osôb. 

Stanica lanovky v steinbergu
Stanica lanovky v steinbergu

Zaoblené formy vo vnútri a vonku objektu boli zhotovené zo špeciálnej dosky Nida Hydro (na drevenej konštrukcii).

Budova okúzľuje veľkými plochami stropov. Pri ich zhotovovaní bolo potrebné vyriešiť a splniť náročné požiadavky, ktoré sú charakteristické pre tento región so značnými tepelnými rozdielmi počas roka, ako aj spôsobované meniacou sa vlhkosťou. V súlade s tendrovou dokumentáciou, vonkajšia časť objektu, nevystavená na priame pôsobenie poveternostných podmienok, ako aj otvorený interiér stanice, mal mať plášť obzvlášť odolný voči vlhkosti. Montáž suchej konštrukcie bola zverená Georgovi Gschwandtl a jeho partii. Na realizáciu tejto úlohy si zvolili dosku Nida Hydro od Siniat: doska Nida Hydro sa ľahko obrába a umožňuje vytvárať zaoblené povrchy stien a stropov. Vzhľadom na tvar budovy, žiadna z viac než 700 použitých dosiek nemá plochý povrch, preto boli tieto vlastnosti mimoriadne dôležité.

Stanica lanovky v steinbergu
Stanica lanovky v steinbergu
Stanica lanovky v steinbergu
Stanica lanovky v steinbergu

Montáž systémov suchej konštrukcie trval 6 týždňov. Vzhľadom na veľkú výšku budovy sa museli používať zdvíhacie plošiny. Zhotovitelia docenili jednoduchú obsluhu a relatívne nízku hmotnosť. Vzhľadom na to, že v tom istom čase boli vykonávané iné práce, ako kladenie podláh, konštrukcia a dosky boli montované v jednotlivých zónach súčasne.

Logistika staveniska a výnimočne krátky čas realizácie vyžadovali, aby konštrukcia a upevňovanie dosiek boli vykonávané vo viacerých fázach.

Konštrukcia na montáž plášťa sa nachádza vo vzdialenosti cca 1,5 metra od nosnej konštrukcie. Tvorí ju masív z konštrukčného dreva s prierezmi od 6/8 cm do 2,3/12 cm. Boli zvolené úzke smrekové dosky, vzhľadom na ich pružnosť, vďaka čomu bolo možné vytvárať zaoblené formy. Konštrukcia bola prefabrikovaná iba čiastočne, a väčšina úprav a obrábacích prác bola vykonaná priamo na mieste, vrátane dosiek Nida Hydro. "Obrábanie dosiek prebiehalo úplne bez problémov s použitím nožov na sadrokartónové dosky, tak ako v prípad obyčajných sadrokartónových dosiek” – hovorí Georg Gschwandtl.

Špeciálne dosky boli umiestnené s použitím zdvíhacej platformy a upevnené skrutkami k drevenej konštrukcii.

Pretože všetky dosky boli namontované k zaobleným podkladom, vysoká pružnosť dosiek Nida Hydro bola ich veľkou prednosťou. "V niektorých prípadoch bolo zaoblenie skutočne veľké, napriek tomu sa dosky dali veľmi dobre dopasovať k podpernej konštrukcii", hovorí Gschwandtl. 

Ako potvrdzuje Georg Gschwandtl, aj logistika na stavenisku je náležite zabezpečená: "Približne 90 % dosiek bolo dodaných na stavenisko ešte pred začatím stavby. Tesne pred dokončením, keď sme už mohli presne určiť potrebné množstvo na dokončenie, objednali sme chýbajúcich 10 %. Vďaka krátkym lehotám dodania to bolo pre nás ideálne riešenie".

Kontaktujte nás teraz!

POMOC PRI VAŠICH PROJEKTOCH

Kontaktujte nás teraz!

Nie ste si istý, ktorá vláknocementová doska by mohla byť použitá vo vašom projekte alebo potrebujete dodatočné informácie?

Neváhajte sa obrátiť na našu podporu Techníckého Tímu.

POŽIADAŤ O TECHNICKÚ PODPORU TERAZ >

Užitočné Rady

Čítajte viac o cementovlánitej doske a vyberte si, ktorá je tá najlepšia pre váš projekt.